"De Hiswa is een goeie vuurdoop voor ons", vindt de Rotterdamse ondernemer
Arno Schuurs, bedenker van de Qrooz. Het vaartuig is 25 meter lang en biedt
de koper ruim 100 vierkante meter gelijkvloerse woon- of werkruimte. "Je
kunt hem zo inrichten als je zelf wilt, ieder schip heeft een zonnedek, een
balkon en een terras. Een parkeerplek voor je auto behoort ook tot de
mogelijkheden."

Volgens Schuurs bestaat er erg veel belangstelling voor zijn product, ondanks
de pittige prijs, vanaf 585.000 euro. "De prijs valt volgens mij wel mee. Je
koopt een grote mobiele ruimte, het plafond zit op 2,75 meter, en vrijheid.
Je kunt helemaal zelf bepalen hoe je hem inricht. Als varend kantoor,
woonruimte of café, alles kan."

Rikkert Graat, marketing manager van de Hiswa te water is enthousiast over de
Qrooz. "Dit is echt iets bijzonders. We verwachten veel publiek voor dit
vaartuig."

De organisator van de botenbeurs verwacht de komende week ongeveer 35.000
bezoekers, even veel als vorig jaar."Er is ruimte voor nog meer bezoekers,
maar exposanten zijn al zeer tevreden met dit bezoekersaantal.

Volgens Graat heeft de Hiswa te water zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot
de belangrijkste beurs als het gaat om motor- en zeiljachten. Dit jaar
liggen er ongeveer 500 boten in de haven van IJmuiden, 35 meer dan in 2006.
Het duurste schip is een motorjacht van 22 meter, die op bestelling wordt
gebouwd en helemaal naar de wensen van de klant ingericht. Graat: ,"De
vraagprijs van dat schip gaat richting de 6 miljoen euro." De gezamenlijke
waarde van de schepen ligt ver boven de honderd miljoen euro.

"Maar er liggen echt niet alleen dure jachten hoor", zegt Graat. "Je hebt al
een nieuwe sloep van 6 meter lang voor 13.000 euro. Veel mensen vinden hun
boot belangrijker dan hun auto en hebben veel geld over voor hun passie."

Dit jaar heeft de Hiswa volgens eigen opgave circa veertig wereldprimeurs. Dat
zijn vaartuigen die elders nog niet te zien zijn geweest. Daarnaast hoopt de
Hiswa publiek te trekken met honderd schepen die nog niet eerder werden
tentoongesteld in Nederland.

Het Hiswa-publiek heeft de laatste jaren een steeds internationaler karakter
gekregen. "Van exposanten horen we dat er de laatste jaren steeds meer
buitenlanders komen kijken", aldus Graat. "Veel Duitsers, Fransen en Belgen,
maar ook steeds meer Russen. Voor hen is een boot nog een echt
statussymbool. Ze kopen ijzeren motorjachten, die zijn het meest geschikt
voor de koude winters daar."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl